02 november 2006

Amsterdam

Nå er det bestemt at jeg ENDELIG skal ut-av-landet-opplevelse (nesten som ut-av-gloppen-opplevelse). Det har som sagt ikke skjedd siden jeg var i Gambia i 2003. Det er litt for lenge siden! Den 16. november reiser den stadig unge frøken vekk fra all pepper i Norge til Amsterdam hvor det kanskje ikke finnes pepper. Planen er som følger, reiser til Rotterdam den 16. og besøker en venninne fra Gambia. Tilbringer natten hos henne. Fredagen reiser jeg til Amsterdam hvor jeg treffer Marit og skal ha en hyggelig helg sammen med henne.

Siden jeg har litt erfaringer med å reise og har jobbet som resepsjonist på hotell, vet jeg nytten av tips før jeg reiser. Jeg har derfor vært innom et par sider på nettet for å finne tips til hva man kan gjøre i Amsterdam. Jeg innser at folk stort sett er opptatt av coffeehouse, hvor disse befinner seg og hvor j... bra det er på et av disse husene. Slik jeg opplever Amsterdam (uten å ha vært der) går "alle" på coffeehouse, og ikke mye annet. Det er relativt vanskelig å finne tips om andre ting å gjøre i Amsterdam enn å gå på coffeehouses. Det er ikke jeg særlig hypp på. Derfor henvender jeg meg nå til det store cyberspace. Jeg regner med at det finnes bereiste mennesker der ute som har vært i Amsterdam: hva andre kule ting kan man gjøre i Amsterdam? Noen tips til bra plasser å spise og overnatte? Ta gjerne med i betrakting at jeg ikke skiter penger for tiden, så tips innenfor et kategorien "budsjett" hadde vært fint. Men jeg har lyst til å spandere på meg selv en bedre middag. Noen forslag?

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hei Kristin,
Amsterdam er ganske "lite" saa du kan spasere rundt omkring. Tar du toget til Centraal Station er du praktisk talt midt i sentrum. Derfra kan du spasere langs kanalene, spasere rundt i de trange gatene, paa de stoerre, aapne plassene etc. Like utenfor sentralstasjonen er det en liten turistinfo hvor du kan faa kart over byen, som gjoer at det er lett aa finne fram. Ellers er det jo ting som Van Gogh-museet, Anne Franks hus, tur paa kanalene med en elvebaat - ting som alle koster litt penger men er fine opplevelser naar man foerst er i byen. Ellers saa maa du jo faktisk oppleve en coffeeshop eller to, gaa i det minste dit for aa ta deg en oel (mange gode typer oel aa oppdrive!!), man trenger jo ikke alltid "do as the Romans do". Nederlendere er stort sett trivelige, litt hoylytte folk, som snakker bra engelsk, og siden du snakekr tysk saa forstaar du ogsaa svaert mye nederlandsk - ihvertfall skriftlig! Det er jo, som i alle storbyer, enkelte "uonskede" elementer, saa hold litt hardere paa haandveska enn du gjoer paa Sandane ;)

Ellers - god tur og ha det kjekt!

Vidar

7:43 a.m.  
Blogger Rønn said...

takk for tipsene, Vidar! Vi gleder oss veldig, og har tenkt å gjøre mye kjekke ting :)

10:27 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Katrine anbefalar Boom Chicago som ligge i amsterdam. Skal vist vere eit veldig morsomt improvisasjonsteater!!

9:45 p.m.  
Blogger Rønn said...

hm, høyres morsomt ut ;)

3:04 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home