16 oktober 2006

mangfoldige, men universelle fordommer?

Min søster studerer for tiden i India og gir stadig vekk rapporter om hvordan hun opplever å være kvinne i India. Hun forteller bl.a om hvordan hun opplever mannfolk i India oppfatter vestlige kvinner. Hun hevder at de ikke har problem med plustelig å beføle vestlige kvinner både på rompe og bryster. Hun har også opplevd at indiske menn plustelig kan begynne å onanere foran vestlige kvinner. Hun fortalte også om at hun og ei venninne har vært statist i en indisk film, hvor de fikk utlevert klær som de skulle gå med som knapt nok dekker kropppen. Enten var klæren helt gjennomsiktig eller de dekket knapt nok kroppene til min søster og hennes venninne. I denne filmen var skulle jentene forestille "typisk" vestlige kvinner.

I Gambia hadde jeg selv ligende opplevelser. Riktignok gikk det aldri så langt som at de gambiske mennene hverken uten tilatelse begynte å beføle meg eller brått stod med stakan i hånden. Men jeg opplevde likevel at mange gambiske menn hadde en klar oppfatning av meg som vestlig kvinne som veldig løs på tråden og klar for å hoppe til sengs med den første og beste, og tillegg villig til å betale for sexen. Dette bildet av de vestlige kvinnene hadde jeg som sådann ikke vanskelig for å skjønne når jeg så hvordan mange vestlige kvinner oppførte seg på stranden, på disko og generelt ute blandt folk. Gambia er kjent for "omvendt" sexturisme, at kvinner reiser til gamiba for å kjøpe seg sex. Dette er et problem som er anerkjent av myndigheter og norske media.

Jeg har "alltid" tenkt at dette skjer i utlandet, og er en anskuelse som gjelder forholdet mellom vestlige kvinner og "andre" menn. Jeg reagerer derfor litt når jeg leser gårdagens bt. Jeg trodde ikke at afrikanske kvinner kunne ha samme opplevelsen når de er i Norge. Jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt over hvordan afrikanske kvinner blir fremstilt i media og på film i Vesten, men jeg har likevel ikke et norkse bilde at de er horer og lette på tråden. Jeg har hatt trodd at fokuseringen på traficking av afrikanske horer til Norge var geografiske horestrøk. Jeg har trodd at afrikanske kvinner kan gå på barer i Norge uten å bli stemplet som hore. Jeg vet at i Gambia kan gambiske kvinner ikke gå på barer alene uten å få det stempelet. Er det virkelig slik?

Jeg kan jo ikke kimse av at denne kvinnen faktiske opplever det slik. Jeg har derfor kommet til en foreløbig konklusjon at fordommer gir seg uttrykk i mange former. Og fordommene mot kvinner nesten er merkverdig universelle, uavhengig av kultur og hudfarge. De samme kildene til humanistisk oppfatninger, som media og filmer, gjør at kvinner (og menn?) blir plassert i stereotype grupper som ikke stemmer overens med virkeligheten. Jeg tror ikke at alle menn i India og i Gambia har et syn på vestlige kvinner som horer og lette på tråden. Jeg tror ikke at alle norske menn har et syn på afrikanske kvinner som horer. Men tidvis er det vanskelig å se skogen for bare trær.... Og jeg trodde at dette synet var forbeholdt "uvitende" menn i andre verdensdeler. Norge er jo tross alt en av verdens høyest utdannet nasjon.

Så mye for en antatt fordomsfri og åpen holdning. Jeg tror jeg nettopp møtte meg selv i døren, da den smalt i trynet mitt.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Fordommer er jo herlig det da?
Det fungerer ihvertfall skrekkelig godt som samtaleemnte ;)

Vidar

11:12 p.m.  
Blogger Rønn said...

Ja sant??? ;D

3:10 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home