21 august 2006

Jeg vet ikke, jeg fikler

en ting skal være sagt: her på sandane, i venninneflokken min er jeg dataeksperten. Jeg er den venninnene ringer til når de feks ikke klarer å overføre musikk fra msn music til iPod, eller er den som prøver å fikse når antivirusen har falt ut. JEG ER DATAGURUEN!!!

Men det er klart jeg har mine begrensninger

Likevel, jeg er DATAGURUEN. Jeg er den som prøver og feiler mest. (ja, veldig mye prøving og veldig mye feilling og kriser.) Men jeg har egen bærbare Toshiba, som jeg styrer en del med. (pappa sier jeg må slutte å fikle. Men da lærer jeg jo ikke mer) Og i følge mine læringsteorier i orgnaisasjonslæring, er det veldig bra at individet lærer-ved-og-gjøre (Levitt & March, 1988). Det er hvordan man takler feil som er avgjørende for læringen. Dersom man gjentar feilen gang etter gang, står det dårlig til med læring. Men dersom man ut i fra feil heller skjønner at enkelte handlinger ikke bør gjentas, og man neste gang heller anlegger en annen strategi; har man gjort bra læring. Da snakker vi om vi flere påfølgende prosesser. Som feks om man søker etter nye rutiner, eller om man forbedrer eksisterende (March, 1991). En annen prosess er feks om det da fører til at man har en instrumentell læring (singelloop-læring), hvor strategier endres eller om det endrer selve verdigrunnlaget for handling (dobbelloop-læring) (argyris & Schön, 1996).

jeg har et poeng med å legge ut om de ulike læringsteoriene i min hverdag. Det er at jeg er ny innen blogge verden. Jeg søker fremdeles etter rutiner og handlinger som fører til optimalisering av min egen bloggeside. Jeg holder altså på med hva March kaller organisasjonell søken. Så om det av og til skjer noen feil, må jeg ta lærdom av dette. Ikke fikle med for mange knapper. Om jeg har fiklet med for mange fakter, må jeg fikle dem tilbake. Rette opp i egne feil. Foreløbig snakker vi bare singelloop-læring. Fordi jeg finner ikke grunn til å endre prinsippene for å skrive, eller la andre skrive. Tror jeg.

Altså jeg har nå fikset slik at blant andre Eva kan legge igjen kommentarer. Jeg hadde fiklet litt mye. Og jeg må tenke litt mer på individuell versus kollektiv læring, taus versus eksplisitt kunnskap, lære av erfaring og lære ved å gjere, læringsnivåer og ellers andre faktorer som påvirker læring i et bistandssamarbeid. Rett og slett fikle litt mer med ideer :)

I mens jeg hører på de fantastisk tyske schlägerene mine. Knis!

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hellu
Blogg kan være en viktig ting å gjøre for å samle alle tankene om læring:)
En annen god ting å gjøre da er å ta en kaffe med meg:) Ses i Bergen!
Elisabeth

12:52 p.m.  
Blogger Kamfjord said...

Jeg synes det vitkigste med bloggen er at den blir oppdatert slik at leserne kan bli underholdt, helst hver dag..

2:32 p.m.  
Blogger Rønn said...

Vel, jeg må si at underholdningsfaktoren er med i mine tanker når jeg skriver. Særlig tenker jeg på om Gro kommer til å like det jeg har å meddele i dag. Klarer jeg å underholde Gro og andre, eller underholder jeg bare meg selv? Jeg sitter jo selvagt og humrer mens jeg skriver. tihi knis!

2:50 p.m.  
Blogger Eva said...

etter flere måneder i barselseksil må jeg innrømme at jeg falt av den akademiske redegjørelsen i starten der. Imidlertid skal jeg gå tilbake og lese posten din på nytt når jeg har begynt å studere igjen. Inntil da er det læringsfri sone her i gården!

Bifaller forøvrig Gros kommentar om hyppige oppdateringer. Elisabeths forslag om kaffe er heller ikke dumt.

Ü

8:31 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Det som slår meg er at det kanskje er litt vel mye tid til overs til å tenke på kollektiv læring når man bor i utkanten av Sandane. Det er nok på tide å komme seg til et sted med over 10 000 innbyggere. Jeg kan anbefale Oslo tro det eller ei. Kjekt at du har blogg vakre, skriv mer!

11:49 p.m.  
Blogger Rønn said...

Oslo-området har jeg også tro på. Bare vent, plustelig er jeg klar til vinpimping - en plass nær deg ;)

1:25 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home