07 september 2006

Lærdom etter jobbintervju

Første intevjuet til jobb etter hovedfagsoppgaven er overstått. En merkelig opplevelse. Jeg har tidligere ikke gjort det særlig bra på intervjuer, men har alltid gjort det bra på muntlig eksamen. Jeg prøvde derfor i går å nærme meg intervjuet som om det var muntlig eksamen. Det var ikke helt vellykket. Det skyldtes i grunnen bare en ting: Personlighetstypologiseringen jeg tok i forbindelse med Tomas. Jeg leste denne "Jungtesten" tre ganger på flyet nedover til Oslo, og før jeg gikk inn. Det skulle jeg ikke ha gjort. Slike tester bør alltid bearbeides, for testen er ikke absolutt sannhet. Jeg presterte å ta testen litt for mye sannhet. Jeg klarte ikke å frigjøre meg fra testen, og fokusere på det jeg synes er viktig ved meg selv. Resultatet ble alt for mye fokusering på at jeg er konfliktsky, hvordan dette utarter seg, hvordan jeg bearbeider konflikter og hvordan jeg håndterer konflikter.

Vel intervjuet er over. Jeg kan dessverre ikke gjøre det på nytt, selv om jeg idag selvsagt gjerne skulle gjort det på nytt. Jeg må bare evaluere erfaringen, og sørge for å ikke gjøre samme feilene ved neste intervju - enten i nær fremtid eller om 1 år. Ja, jeg har lyst på jobben. Men det er et lite miljø, og, som Ingvild poengterer, er nok helt sikkert avhengig av hvordan kjemien stemmer overens mellom oss. Jeg er helt sikkert kvalifisert, men jeg er hyggelig nok? Jeg er ikke den som slenger vitser først, jeg er heller den som ler høyest. Jeg forteller heller annekdoter uten poeng, og skjuler ironi litt for godt....

Jeg er litt spent. Kanskje har jeg fått en jobb om 1-2 uker. Kanskje flytter jeg til Østlandet, og alle mine venner der er i så fall invitert til å applaudere når jeg bærer tungt og lekkert et evt flyttelass på plass. Slike ting har vi jo prøvd før, når jeg flyttet ut av Bohrsgate. Det er jo bare å innrømme, den flyttingen tok helt av, og det gjorde også dagen etterpå når vi skulle bære flyttelasset på plass i Hilbrandt Meyersgate. Da var jeg og en av Mariannene særdeles fyllesjuke.

Jo jeg er klar til dyst. Jeg håper bare at jeg klarte å selge meg selv som den dyktige vakre kvinnen jeg er...Hvis ikke er det bare å hyle og skrike et par timer, før jeg søker på neste jobb! Jeg er klar til dyst.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Lykke til Kristin!!!!
Spennende med intervjuer, men fy#$%^ saa kjedelig aa vente paa tilbakemelding!
Spennende tider vi gaar i moete ;)
Vidar

11:31 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Jeg har nå erfart at det ikke er de som er konfliktsky som skaper konfliktene på arbeidsplassen...

11:08 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home