25 oktober 2006

Fremtidsutsikter

Jeg har i løpet av de siste 4 årene fulgt litt med på nettet hva som skjer i Gambia. Naturlig nok er dette en følge av mitt engasjement og faglige interesse for en viss organisasjon i landet. Det var med stor stolthet jeg kunne konstantere i kveld at denne organisasjonen har kommet inn i landsdekkende media i Gambia. Dette er noe som ikke har skjedd alt for ofte. Selv om alle rapporter viser til at det var bred dekning av besøket har jeg bare funnet en link i Norge.

Jeg har dessuten stor tro på og forhåpning til at det nevnte besøket skal markere en endring i utvekslingene mellom organisasjonene. Endring som markerer at faktisk skjer en kunnskapsutveksling mellom dem, og som også viser at læring ikke bare skjer fra Norge til Gambia, men også den andre veien.

Uansett synes jeg det er stort at organisasjonen klarer endelig å få i stand litt oppmerksomhet i eget land. I et land med rundt 1 mill innbyggere, og geografisk størrelse som Buskerud blir 4H stadig mer utbredt på landsbygda og en viktig aktør i landsbyene. Skal organisasjonen klare seg i fremtiden trenger den større oppmerksomhet, som igjen kan føre til større tilgang til økonomisk støtte fra bl.a. staten i Gambia. Organisasjonen kan klare seg og bli selvstendig i forhold til 4H Norge en gang i tiden. Denne artikkelene gav meg en merkverdig stolthet.