17 oktober 2006

ulike tilbud og manglende tilbud i rurale strøk

Det er vel for lenge siden konstantert at at Sandane tilhører de rurale strøk av Norge. Dette medfører bl.a at enkelte offentlige kontorer mangler, deriblandt aetat eller NAV jobb. For å oppsøke dette fantastiske (?) offentlige kontoret må man til Måløy. Jeg er nå i den posisjon av jeg trenger dette kontorets tjenester. Dette har ført til en del kvaler for meg som har gjort det vanskelig å trekke ut fingen. Jeg mener, hvor mange skrekk historier har man ikke hørt? Hvor mange papirer trenger jeg for å få innvilget trygd? Hva om jeg ikke har med alle disse papiren til Måløy og må reise hjem uforettet ærend? Må jeg reise ut nok en gang? Bare for å forklare Måløy geografisk innebærer den turen en ferjetur + 1-1.5 times kjøring (med diesel jeg ikke har penger til å betale....). Mao: Det har tatt lang tid å få ut fingen.

Plutselig i går fikk jeg en invitasjon (eller beordring ;)) om å møte opp hos en venninne for kaffe. Jorunn bor sammen med en mann som har litt erfaring med dette herlige (?) kontoret. Og jeg tenkte som følger, her må man nytte seg av andre med erfaringer. Ergo: jeg stilt en del spm jeg mente ville være relevant for å unngå skrekksenariet med minst to turer til Måløy. Han kunne derimot informere at jeg har tenkt alt for vanskelig.

I Sogn og Fjordane er bredbånd og internett relativt bra utbygget. Og denne mannen kunne fortelle at aetat (jeg er ikke fortrolig med det nye navnet enda) har lagt alle tjenester tilgjengelig på nettet, og jeg trenger slett ikke reise helt til Måløy for å få gjennom mine ønsker!!!! Og her har jeg gått og gruet meg som en hest - helt uten grunn!!!! Det skal være ingen vanskeligheter, om man bare tar en telefon, sender et brev og kommer inn på aktuelle side. Jeg må bare komme inn på "Min side".... Hm