20 februar 2007

Aktiviteter i Oslo - Kino

Kinotilbudet i Oslo er slett ikke værst. Jeg har faktisk allerede vært mer på kino i januar/februar enn jeg var hele 2006.

Feks finnes Felix kino. Der var Rannveig og jeg for å se Babel. En fantastisk film. Faktisk en film jeg har tenkt å se flere ganger. Bare fordi jeg nå har lest mer om historien om tårnet i Babel, og andre filmer som har et utgangspunkt i den nevnte Babel.

Videre har vi den fantastisk kinoen, Gimle. Kino og vin har jeg stor tro på. Elfrid (for anledningen i Oslo) og var der for å se "the last king...". Også en sterk og tankevekkende film. Særlig bra med Elfrid. Men neste gang skal vi se en hyggeligere film å nyte vinen til. Absolutt en kino å benytte seg av.

Dessuten har vi rockefeller kinoklubb. Mai og jeg på en gedigen FLOPP av en førpremiere på "Dreamgirls". En riktig morsom start på en film. Mye bra musikk og sang, med mye soul. Derifra gikk det dessverre bare nedover. Vi måtte bare le. Vi måtte bare applaudere. For makan til klisjeer i en nyere film skal man jammen lete lenge etter. Eddi Myrphy spilte strålende, og ene hovedpersonen (ikke Beonce...) hadde en sjelfull stemme. Men ikke nok for redde denne floppen. Likevel: gratis moro i storbyen!

Den beste kinoen i hele Oslo finner man derimot på St.hanshaugen, i vårt kollektiv. To store sofaer, en dvd i spilleren og film på veggen. Ingen annen kino slår den! På vår kino blir det også stadig vekk vist filmer. En søndag ble Capote vist, en annen hele serien av Stolthet og fordom, en tredje Kill Bill. Eller en fredag hvor veggen viste "Vemmelig, heslig og tarvelig". Denne kinoen har en tendens til å vise mange forskjellige filmer fra mange forskjellige genrer. Kilder er både offentlig og privat bibliotek og videoshappa på hjørnet.

Kino er rett og slett veldig bra :)